Pracovní příležitosti v ÚK ČVUT
V současné chvíli nenabízíme žádnou pracovní pozici.
V současné chvíli nenabízíme žádnou pracovní pozici.
Doktorandské dny svým obsahovým zaměřením vychází z kurzu pro doktorandy “Informace pro vědu a výzkum”.
Jedná se o tematické dny pro studenty doktorandského studia i další zájemce, kteří se chtějí seznámit s nabízenými tématy (viz níže) nebo si chtějí své znalosti v daných oblastech prohloubit. Cyklus přednášek se koná v rámci HR Award.
V rámci jednotlivých bloků získáte v jednu chvíli a na jednom místě ucelený přehled o tématech, která se k dané oblasti vztahují. Budete se moci zeptat na to, co vás zajímá. Oblastem, které se ukáží pro posluchače nejasné, problematické či více zajímavé, se může v rámci daného bloku věnovat více času.
Naším záměrem je poskytnout soubor informací, rad a dovedností, které by účastníkům usnadnily práci jakožto budoucím autorům vědeckých publikací: na cestě od vyhledávání informačních zdrojů a získávání informací, přes jejich hodnocení, organizaci až po využití při publikování v odborných časopisech a následném vykazování jejich publikační činnosti.
Dopolední bloky ("basic") jsou věnovány základnímu seznámení s oblastmi, které se k danému tématu vážou. Odpodelní bloky ("advanced") už se věnují podrobněji vybraným specifickým tématům, v mnoha případech navazujícím na základní znalosti z dopoledního bloku.
Nově se Doktorandské dny organizují "vzdáleně". Jednotlivé bloky budou natáčeny a online přenášeny přes Teams.
Program jednotlivých dní, podrobnější informace a registrační formulář najdete níže na stránce.
9.00 - 12.00 sekce "Basic" (základní informace)
13.00 - 16.00 sekce "Advanced" (nadstavbové informace a zajímavosti)
Tento blok je v režii redakce našeho univerzitního recenzovaného časopisu Acta Polytechnica. Její pracovníci vás provedou procesem tvorby odborného článku: jak jej napsat, co zde uvádět, jaká by měla být jeho struktura, jak je to s odbornou angličtinou aj. Poví vám, jak probíhá recenzní řízení, jak se hodnotí kvalita vědeckého textu. Bude se (opět) řešit otázka publikační etiky a autorského práva. Seznámí vás s publikačními standardy a systémy pro vědecké publikování (OJS).
Dopoledne
9:00 – 10:00
Open Access (green a gold), publikační etika, OJS
Publikační standardy (DOI, ORCID)
Hodnocení, Indexy
Proč a kde publikovat
Publikační proces, Redakční proces
Recenzní řízení
10:00 – 10:30
10:30 – 10:50
11:00 – 12:00
Odpoledne
13:00 – 14:30
Recenzní řízení z pohledu autora a recenzenta – host prof. Ing. Jan Zeman, Ph.D.; FSv ČVUT (publikující vědec, člen Redakční rady Acta Polytechnica)
14:30 – 15:15
Typy příspěvků – článek a konferenční příspěvek
Podrobná struktura článku
Průběh recenzního řízení
AP a APP představení, hodnocení, indexace
15:15 – 16:00
9.00 - 12.00 sekce "Basic" (základní informace)
13.00 - 15.00 sekce "Advanced" (nadstavbové informace a zajímavosti)
Tematický blok je zaměřen na citační databáze a jejich praktické využití ve vědecké práci. Citační databáze lze využít k vyhledání relevantní literatury pro své výzkumné téma, k získání přehledu o tom, co se v této oblasti událo, včetně nejnovějších poznatků. Také je můžete použít k vyhledání vhodného časopisu pro publikování svých výsledků bádání. Dozvíte se jaké metriky existují a co říkají o článku či autorovi článku.
Součástí bude i seznámení s metodikami hodnocení vědy a výzkumu v České republice.
Blok uzavřou informace o jednoznačných identifikátorech vědců, se kterými se můžete stále častěji setkávat nejen v databázích, ale také jako s požadavkem při podávání grantů či žádostí o publikování článku.
Dopoledne
Odpoledne
9.00 - 12.00 sekce "Basic" (základní informace)
13.00 - 15.00 sekce "Advanced" (nadstavbové informace a zajímavosti)
Na začátku každé vědecké práce by mělo být samozřejmostí mít přehled o stavu řešení dané problematiky. Vědět, kdo se zrovna tímto úkolem zabývá, jakým způsobem jej řeší, v jaké fázi se daná řešení nachází. V tom vám velmi usnadní práci, budete-li se orientovat a znát různé informační zdroje a budete-li umět efektivně v těchto zdrojích vyhledávat a budete vědět, jak se dostat k plným textům, když nejsou k dispozici přímo online.
Dopoledne
Odpoledne
9.00 - 12.00 sekce "Basic" (základní informace)
13.00 - 15.00 sekce "Advanced" (nadstavbové informace a zajímavosti)
V průběhu své práce se vědci nejednou potýkají s problematikou autorského práva. Na jedné straně užívají autorská díla jiných autorů (texty, obrázky aj.), na straně druhé se sami stávají autory, jakmile vytvoří dílo splňující znaky díla autorského. Problematika autorského práva spadá pod oblast ochrany duševního vlastnictví, kam patří i další velký tematický okruh ‒ ochrana práv průmyslových. Této problematiky se lehce dotkneme a ujasníme si základní pojmy a možnosti různých průmyslových ochran. Navíc patentová literatura je velmi zajímavým a mnohdy jedinečným zdrojem informací pro technické obory.
Oblast autorskoprávní je také úzce spjatá s problematikou citování, autorské etiky (integrity) a plagiátorství.
Dopoledne
Odpoledne
9.00 - 12.00 sekce "Basic" (základní informace)
13.00 - 15.00 sekce "Advanced" (nadstavbové informace a zajímavosti)
Otevřený přístup (Open Access, OA) znamená bezplatný neomezený online přístup k vědecké literatuře a k odborným informacím, zejména k plným textům vědeckých článků publikovaných v recenzovaných časopisech, k monografiím, konferenčním publikacím a dalším zajímavým a i cenným informačním zdrojům.
Co tento relativně stále nový trend ve vědeckém publikování způsobuje - jaký je jeho přínos i jaká s sebou přináší negativa, bude obsahem tohoto bloku. Poskytneme vám kompletního průvodce Open Access publikováním a také se dotkneme oblasti FAIR dat.
Dopoledne:
V druhém červencovém týdnu po Dejvicích a okolí pobíhaly různobarevné skupiny dětí všeho věku. Letos se tento úkaz a v této lokalitě objevil už po páté. A nejednalo se o nic jiného, než o 5. ročník Dětské univerzity ČVUT v Praze, kdy si děti z 1. až 8. tříd základních škol užívaly dobrodružství a nevšední zážitky při poznávání technických oborů na jednotlivých fakultách ČVUT v Praze.
Tento v podstatě už zaběhlý podnik měl ale letos pro knihovníky a knihovnice z Ústřední knihovny ČVUT zvláštní význam, protože tentokrát se k fakultám ČVUT přidala i naše knihovna. Dlouho jsme zvažovali, co by děti v knihovně mohly zažít, co by se jim dalo předvést, co by si mohly samy zkusit. Vždyť v knihovně a s knihami se dá zažít ledacos - stačí si vzpomenout na tajemnou klášterní knihovnu v románu Umberta Eca: Jméno růže! Nakonec jsme si ale řekli, že každá fakulta trochu poodhalí, jak to u nich vypadá, tak my bychom také měli předvést, jak to chodí v knihovně.
Jelikož v knihovně najdete na jedné straně knihovnice a knihovníky a na straně druhé uživatele, tak si děti mohly na 4 stanovištích zkusit jak práci knihovníka, tak i zjistit, co takový návštěvník může v knihovně dělat. A že toho není málo.
Děti se nejprve podívaly do skladu, kam se jen tak někdo "z obyčejných" lidí nedostane. Tady se naučily najít správnou knihu podle signatury a díky nalezené indicii se dostaly do 2. NP k výpůjčnímu pultu. U něj si vyzkoušely práci knihovníka, který doporučuje uživatelům vhodné knihy k přečtení. Pokud děti zvládly úkol, získaly tajnou zprávu, která je poslala do studovny a knihovny v 5. NP. Zde si zase vyzkoušely roli studentů. Co dělat, když potřebujeme zjistit spránou odpověď na to, jak se řekne německy padák nebo co znamená slovo acidofilní, a zrovna nejsou rodiče nebo internet po ruce? Kouknout se do encyklopedie či slovníku a tam si podle abecedy najít příslušné heslo. Pro prvňáčky jsme měli připravenou lehčí variantu. Děti nás však mile překvapily a statečně a celkem úspěšně zkusily hledat ve slovnících také.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ale v knihovně se člověk jen neučí a nepůjčuje si knížky pro studium. Tady také relaxuje mezi přednáškami nebo odpočívá, setkává se s přáteli. A naši malí studenti si mohli udělat záložku či složit origami, které si odnesli domů spolu s diplomem. Za svou proměnu v knihovníka dostaly svůj symbolický plat ve formě čokoládových mincí.
Tak se stalo, že naše knihovna 8., 9. 10. a 11. července 2019 na chvíli ožila dětskými hlasy. V šesti skupinách nás navštívilo zhruba 130 dětí z 1., 2., 3. třídy a jedné věkově smíšené. Přesný počet dětí nám znám není. Víme ale jistě, že všechny děti, co jsme dostali, jsme i vrátili 😊. Ztracené čepice a zapomenuté záložky také nakonec doputovaly k majitelům. A knihovníci a knihovnice z Ústřední knihovny ČVUT se vrátili ke “svým” studentům a akademikům. Třeba se za deset let s těmito žáčky potkáme a už budou také “naši”.
Rozhodně tomu chování některých dětí nasvědčovalo, když je dělání záložek ani trochu neoslovilo, a raději si prohlížely odborné knihy v angličtině o konstrukci letadel. Potenciál v nich rozhodně je!
Tak se těšíme zase příště!
Hodnoty CiteScore 2018 jsou již zveřejněny. Jsou volně dostupné pro více než 23 830 titulů. Více informací naleznete ZDE.
Metriky SiteScore vytvořily nový standard pro měření citačního vlivu časopisů. Více informací na blogu Elsevieru.
Milí uživatelé,
prosíme Vás o vyplnění krátkého dotazníku k využívání EIZ. Nezabere Vám déle než 2 minuty.
Děkujeme!