Citační nástroje Citační nástroje Citační generátory Citační manažery Přehled manažerů Strana 4 z 4 Jak vybrat citační manažer? Vždy záleží na vašich prioritách. Zodpovězením na následující otázky si ujasníte, co od daného citačního manažeru očekáváte, a to vám pomůže při výběru: Jaký citační styl většinou používáte? Jaký textový procesor používáte? Který informační zdroj, databázi, elektronickou knihovnu, nejčastěji využíváte? Budete potřebovat sdílet citace (případně plný text) s kolegou? Jaký způsob přístupu k záznamům preferujete - lokálně uložené v počítači nebo stačí webový přístup? Je pro vás důležité ukládat si se záznamem i plný text a pracovat s ním? Na výběr jsou volně dostupná i komerční řešení. Volně dostupné citační manažery většinou mají omezenou nabídku služeb a kapacitu osobní databáze, tu je ale většinou možné dokoupit. Pro univerzity a vědecká pracoviště bývá nabízen institucionální přístup. Jsou nabízena cloudová řešení, kdy má uživatel citačního manažeru k dispozici přístup ke své osobní databázi z různých zařízení a do webového účtu. Citavi Citavi je nástroj, který se může využít k organizaci znalostí a informačních zdrojů v různých fázích vědecké práce a při následném publikování výsledků. Přístup pro ČVUT (přihlašovací údaje jsou stejné jako do KOSu) Návod pro instalaci Citavi Vyhledávání, hodnocení a organizace informačních zdrojů pomocí jednoduchého formuláře lze prohledávat katalogy knihoven a odborné databáze, které se dají připojit do vlastního katalogu zdrojů (funguje jako metavyhledávač) získané záznamy o informačních pramenech i jejich plné texty je možné si stáhnout a uložit, upravit (Reference Editor) Analýza získaných textů během studia nalezených dokumentů lze připojovat k záznamům různé poznámky, hodnocení a komentáře, shrnutí hlavních myšlenek, klíčová slova možnost vytvoření printscreenu webových příspěvků a jejich připojení (v PDF formátu) k záznamu práce s dokumenty v PDF formátu: zvýrazňování, vkládání poznámek, vyjmutí obrázků, tabulek, grafů, označování přímých citací nebo možnost vytvoření parafráze, které jsou automaticky provázané se záznamem dokumentu (citací) Plánování součástí Citavi je organizér (Task Planner), kde se dá rozfázovat výzkum na jednotlivé kroky u jednotlivých úkolů je možnost stanovit termín, míra důležitosti a stav plnění Vytváření struktury práce další užitečná funkce Citavi (Knowledge Organizer) umožňuje sestavit logickou strukturu práce (vytvořit její koncept), kterou lze průběžně doplňovat a upravovat k jednotlivým bodům se dají přiřazovat poznatky získané z uložených informačních pramenů, např. zjištěné klady či naopak nedostatky, vlastní komentáře, argumentace pro nebo proti Prezentace (publikování) při psaní vlastní práce se „NA JEDNO KLIKNUTÍ“ vloží všechny informace uložené v rámci jednoho projektu*, podle zadané osnovy do vytvářeného dokumentu (ve Word i v LaTeX) včetně odkazů a seznamu literatury při psaní v textovém editoru umožňuje doplněk (Work Add-In) vkládat odkazy a následně vytvořit odpovídající seznam citací použité literatury v různých citačních stylech (takže není potřeba znát konkrétní pravidla pro popis jednotlivých druhů dokumentů) Sdílení výsledků podpora práce v malých i velkých týmech *Citavi pracuje s jednotlivými tzv. projekty, které by se měly vytvořit pro každý typ vědecké práce (od článku po dizertaci). Každý projekt v databázi Citavi obsahuje různé informace: bibliografické informace (kdo, kde, kdy a co publikoval), informace k získání primárního zdroje (která knihovna má danou knihu a jaká je např. její signatura, či kde ji lze hledat), poznámky o tom, kdy byly provedeny různé změny (např. kdy a kde jste našli danou informaci), můžete si zde uložit plné texty, obrázky, grafy, komentáře aj., odkazy na plné texty dokumentů uložených na webu či počítači, výňatky z přečtených textů (uložené jako abstrakty nebo jako přímé či nepřímé citace) a úkoly, které chcete v průběhu projektu dokončit. To vše je možné přiřazovat do předem vytvořené osnovy práce a při psaní vlastní práce se „NA JEDNO KLIKNUTÍ“ vloží všechny informace uložené v rámci jednoho projektu do vytvářeného dokumentu, včetně odkazů a seznamu literatury. Citavi za autory vědeckou práci nenapíše, ale může její psaní velmi usnadnit. Tím, že pomůže s formálními úkony a s organizací práce, se může autor soustředit především na obsah své práce. Užitečné odkazy: Návody a videa Manuál Writing a Research Paper with Citavi 6 Analyzing PDFs with Citavi 6 Citavi in Nutshell (krátké video, kde je vidět, co Citavi umí) Citace Pro Český komerční citační manažer, který se vyvinul z generátoru citací a později i jednoduchého citačního manažeru Citace.com. ČVUT má předplacený přístup. Vytvoření účtu je velmi jednoduché. Na adrese www.citacepro.com si stačí z nabídky předplatitelů vybrat ČVUT a zadat svoje přihlašovací údaje do USERMAP/KOS. Po přihlášení se dostanete do svého účtu. Citace PRO nabízí vygenerování citací podle ČSN ISO 690, ale i do několika stovek dalších citačních stylů. Záznamy lze opatřovat vlastními poznámkami, klíčovými slovy, anotacemi, lze přikládat plný text. Záznamy lze sdílet. Po instalaci plugin do MS Word lze při psaní textu vkládat odkazy do textu a následně vygenerovat seznam použité literatury. Návod na používání Citace Pro EndNote Komerční systém pro správu citací vytvářený producentem Clarivate Analytics, který je dostupný jako desktopová verze pro PC a i jako aplikace pro mobilní zařízení. Předplatitelé citačních databází Web of Science mají k dispozici i webový účet, který je pod názvem EndNote nabízen v rámci konsorciálního přístupu (platí i pro uživatele z ČVUT). Služba nabízí import záznamů a možnost následného exportu do zvoleného citačního stylu. Přímý export je možný např. z databází producentů Web of Science, Highwire Press, Ovid, OCLC, ProQuest. K záznamům lze přikládat plné texty. Dokumenty ve formátu PDF lze prohledávat a jsou z nich automaticky extrahovány základní bibliografické údaje. Velkou výhodou je propojení EndNote s citačním rejstříkem Web of Science. U uložených záznamů se pak zobrazuje dynamický odkaz Times Cited z Web of Science a je tak možné získat aktuální citační analýzy. EndNote nabízí uživatelům i propojení záznamů s profily odborníků v ResearcherID, kde mohou sdílet svoji publikační činnost a získávat citační analýzy v rámci ResearchID. Mendeley Volně dostupná služba kombinuje citační manažer a sociální síť. V roce 2012 byla služba Mendeley koupena společností Elsevier. Díky tomu má uživatel možnost přímých exportů z licencovaných databází Science Direct a Scopus patřící právě tomuto producentovi. Mendeley je k dispozici jako desktopová aplikace, zároveň je uživateli založen webový účet. Existuje aplikace pro mobilní zařízení. Silnou stránkou Mendeley je práce s PDF dokumenty, které lze opatřovat poznámkami, anotovat, prohledávat. Z PDF dokumentů se automaticky extrahují metadata k vytvoření záznamů. Citační manažer Mendeley umožňuje export do metadatového formátu BibTeX. Zajímavé je propojení Mendeley jako citačního manažeru a sociální sítě. V rámci sociální sítě Mendeley jsou uživateli nabízeny odkazy na další podobné výzkumy, nejčtenější články a autory z oboru. Uživatelé si mezi sebou sdílí záznamy i vytvořené citační styly. Mohou se připojit k odborným skupinám a sledovat nové dění v oboru. V systému lze vyhledávat profily, odborné články a odborné skupiny. Uživatel má kontrolu nad tím, co chce dál zveřejnit. Zotero Tato volně dostupná služba původně existovala jako doplněk do prohlížeče, nyní je k dispozici desktopová verze i aplikace pro mobilní zařízení. Existuje česká mutace služby. Uživatelé mají k dispozici webový účet, který se automaticky aktualizuje. Základní účet je zdarma, po překročení objemu uložených dat 300 MB, lze stále používat službu, ale webový účet není aktualizován. Je nabízena i licence pro instituce. V rámci webového účtu si uživatel vytváří svůj profil a je zařazen do sociální sítě Zotero. Přímé exporty záznamů z licencovaných databází nejsou nabízeny, ale dobře funguje vytvoření záznamu z údajů, které Zotero vyhledá na prohlížené webové stránce. Zotero nabízí jedinečnou funkci zkopírování obrazovky celé webové stránky (snapshot). Tento snímek lze přiložit ke staženému záznamu, a tak archivovat aktuální stav prohlížené webové stránky, případně se vrátit ke stránce bez připojení k internetu. Zotero také umožňuje stažený snímek opatřovat poznámkami. Ke stahovanému záznamu je automaticky přikládán i plný text, pokud je k dispozici. Jednotlivé záznamy lze opatřovat vlastními štítky (klíčovými slovy) a poznámkami, které lze prohledávat. ProQuest RefWorks Základní informace Služba ProQuest RefWorks byla spuštěna v lednu 2016 a kombinuje vlastnosti předchozích citačních manažerů RefWorks 2.0 a ProQuest Flow. Rozhraní je uzpůsobené pro PC, tablety, chytré telefony a jiná mobilní zařízení. Kromě importu bibliografických záznamů a jejich sdílení s dalšími uživateli, je možné do ProQuest RefWorks importovat také plné texty a opatřit je vlastními poznámkami, které lze opět sdílet. Všechny záznamy a plné texty mají uživatelé uloženy v cloudu, a propojit svůj účet mohou také se službou DropBox. V nabídce jsou tisíce citačních stylů. K dispozici je doplněk do MS Word pro vkládání citací, a také doplněk pro Google Docs, který umožňuje i skupinovou práci na textu a citacích. Záznamy lze snadno naimportovat nejen z online databází, ale také z jiných citačních manažerů, stejně tak je k dispozici několik exportních formátů. Placená institucionální licence každému uživateli nabízí možnost vkládat neomezený počet záznamů, kapacitu pro přílohy 100 GB, neomezené sdílení s interními/externími uživateli RefWorks, propojení na plné texty i prostřednictvím OpenURL Link Resolveru, uživatelskou podporu a školení, a především celou řadu analytických nástrojů. Uživatelé z institucí s aktivním předplatným služby Summon 2.0 mají možnost vytvořit si v ProQuest RefWorks bezplatný individuální účet s kapacitou 2 GB. V tomto účtu jsou dostupné základní funkce, pro kompletní škálu funkcí je třeba předplatit si institucionální verzi. Více informací ProQuest RefWorks na ČVUT Pro uživatele z ČVUT je tento citační manažer přístupný jako součást předplatného k službě Summon (viz výše - bezplatný individuální účet). Pokud jste se dříve registrovali v RefWorks nebo Flow, pak je váš účet aktivní a stačí se přihlásit. Vaše přihlašovací údaje budou fungovat, není třeba se znovu registrovat. Je možné, že dosavadní funkce se budou ještě omezovat. Založení nového účtu v ProQuest RefWorks přes Summon: začít na stránce Summon vpravo nahoře kliknout na odkaz RefWorks Log In na další stránce kliknout na tlačítko No Account? Sign Up here. dále vyplnit váš e-mail s doménou cvut.cz na další stránce zadat heslo, které chcete používat poté je odeslána zpráva do vaší e-mailové schránky, kde je třeba celý proces potvrdit a tím je zřízen účet Přístup do služby pro registrované uživatele Nejčastěji používané citační manažery: Komerční: Citavi, Citace PRO, ProQuest RefWorks, EndNote V rámci konsorcia Web of Science: EndNote Basic Volně dostupné: Zotero, Mendeley Předchozí